PAMÍR NA KOLE

zájezd ADVENTURA Na kole srdcem NP Pamír přes třetí nejvyšší pohoří světa
Izolovaným údolím Bartangu i po Pamírském traktu
Významná křižovatka Hedvábné stezky – Oš
Kempování v divočině nebo ubytování v rodinách, polopenze a doprovodné džípy

Cyklistický přejezd Pamíru patří kvůli odlehlosti regionu, obtížné logistice a náročnému terénu i klimatu mezi unikátní cyklistické výpravy. S doprovodným džípem, kuchařem a po trase, kterou jsme pro vás připravili, si však můžete tento excelentní zážitek dopřát i vy. Putování zahájíme v Oši – jednom z nejrušnějších a nejstarších měst celé Střední Asie ležícím na Hedvábné stezce. Odtud budeme postupně stoupat až do Sary-taš – poslední osady před kyrgyzsko-tádžickou hranicí. Pohled na jednolitý hřeben Pamíru s dominantním Pikem Lenina (7134 m) v nás vzbudí respekt a očekávání toho, co se skrývá za zdánlivě nepropustnou horskou hradbou. Přes nejnepřívětivější bezcelní zónu světa přejedeme kyrgyzsko-tádžickou hranici, překonáme dvě čtyřtisícová sedla a spustíme se k jezeru Karakul. Zde odbočíme z Pamírského traktu a srdcem největšího středoasijského národního parku NP Pamír překonáme údolím Bartangu pamírský hřeben. NP Pamír je opravdu pozoruhodné místo – zahrnuje 40 šestitisícových vrcholů, několik ledovců a jezer. Díky jeho odlehlosti a řídkému osídlení disponuje vzácnou biodiverzitou – nalezneme zde 100 druhů endemických rostlin a 160 různých druhů ptáků. Z kola budeme pozorovat stopy vzácných kopytníků, při troše štěstí nám cestu zkříží ovce Marko Polo a za šera budeme pátrat v krajině, zda neuvidíme lesknoucí se oči sněžného leoparda. Údolí Bartangu opustíme v městečku Rušon. Ačkoliv ospalá, několik stovek obyvatel čítající osada není žádným velkým centrem, na nás bude po týdnu stráveném v divočině Bartangu působit až příliš živě. Z Rušonu poputujeme následující dva dny po proudu hraniční řeky Pjandž. Na druhém břehu tohoto divokého a přehradami nespoutaného toku zahlédneme izolované, téměř středověké afgánské vesnice. Někde se řeka natolik zúží a zařízne hluboko do kaňonu, že můžeme rozeznat muže na oslících a ženy okopávající políčka. Připomíná to pohled do minulosti. I na našem břehu však budeme mít místy husí kůži, neboť silnice je v některých úsecích široká sotva tři metry. Když konečně dorazíme do poslední osady na naší cestě – Kalaikumu, pocítíme opojení z našeho výjimečného zážitku. Odtud se džípy dopravíme do Dušanbe, nakoupíme poslední dárky a letecky se vrátíme domů.

PROGRAM

1.–2. den Letecky Praha-Biškek–Oš (Kyrgyzstán): odpolední přílet, sestavení kol a odpočinek po cestě; fakultativně prohlídka Oše–3000 let starého obchodního sídla, ležícího v jihovýchodním cípu Ferganské kotliny na Hedvábné stezce: největší středoasijský bazar Jayma, důležité poutní místo muslimů hora Šalomounův Trůn, na níž údajně spočinul sám prorok Muhammad a jehož povzdech nad krásou okolní krajiny („Oššš...") dal městu název.
3.–5. den Na kole po legendárním Pamírském traktu postaveném sovětskými inženýry ve 30. letech minulého století; z úrodné nížiny řeky Taldyk (960 m) pozvolným stoupáním přes sedlo Čyrčik (2408 m) do městečka Gulča (1570 m) (85 km/ ^ 1500 m/ asfalt); dále divukrásnou Alajskou dolinou prořezávající červené pískovcové kaňony pokračujeme v aklimatizaci, nocleh ve výšce 2500 m (66 km/ ^ 1000 m/ asfalt); přes sedla Taldyk (3590 m) a 40 let Kyrgyzstánu (3545 m) se přehoupneme do osady Sary-taš (40 km/ ^ 1230 m/ asfalt).
6. den Volný aklimatizační den v oblasti Sary-taš (3173 m) – poslední výspa civilizace na cestě do Číny (čínská hranice je pouhých 70 km na východ) nebo do Tádžikistánu; výhled na panorama Pamíru s dominantním Pikem Lenina (7134 m); cyklistický výlet po okolí nebo fakultativně autem do horolezecké základny na úpatí druhé nejvyšší hory Pamíru a odtud pěší výlet.
7.–8. den Vzhůru na jih po nejvýše položené kyrgyzské silnici přes neprostupnou hradbu Pamíru; zpočátku silnice stoupá volně, po pár kilometrech se asfalt mění v rozbitý beton a za kyrgyzskou celnicí v červený prach; nejvyšší bod na trase sedlo Kyzyl-Art (4280 m); překročení jednoho z nejvýše položených hraničních přechodů světa; přejezd do Tádžikistánu a do autonomní oblasti Horský Badachšán; nocleh ve výšce 4000 m (57 km/ ^ 1150 m/ šotolina, hlína, asfalt); přes sedlo Jobulak (4264 m) se spustíme k jezeru Karakul (3944 m) - nejvýše položenému meteoritickému jezeru na světě (44 km/ ^ 350 m/ rozbitý asfalt, šotolina s roletou).
9.–11. den První část cyklistiky v NP Pamír ?: unikátní „černé" jezero Karakul vzniklé dopadem meteoritu před miliony let; opuštíme Pamírský trakt a vjíždíme do srdce národního parku; pastviny se stády jaků a polodivokých koní (69 km/ ^ 400 m/ asfalt, hlína, terén); proti proudu řeky Kokuibel po polopouštních náhorních pláních Pamíru; sedlo Kok Jar (3 808 m) a prudký sjezd do izolovaného údolí Bartangu (54 km/ ^ 450 m/ těžký terén, kameny, brody); po proudu řeky Bartang do pohádkové vesničky Savnob usazené na hraně kaňonu burácející řeky pod Fedčenkovým ledovcem a zaledněným Štítem nezávislosti (6940 m) (45 km/ ^ 530 m/ těžký terén, kameny, brody).
12.–13. den Druhá část v NP Pamír: pokračujeme podél řeky Bartang; projiždíme unikátní horské vesničky Barchadif, Bartang, Basid a Bardara, jejichž milí, etnicky rozmanití obyvatelé hovoří téměř zaniklou formou pamírštiny a vyznávají místní specifickou formu islámu–šíitský směr ismáilíja (50 km/ ^ 550 m/ těžký terén, kameny, brody); údolí se pomalu rozevírá a mezi stále častějšími políčky dojíždíme do živé osady Rušon, v níž se opětovně napojíme na Pamírský trakt (89 km/ ^ 700 m/ terén).
14.–15. den Závěrečné dva dny náročné cyklistiky po Pamírském traktu, jež je v těchto místech stále nezpevněný; cesta vede po proudu hraniční řeky Pjandž hlubokým kaňonem; výhledy přes řeku na izolované vesničky sousedních afgánských Paštunů; nocleh na soutoku řek Vanč a Pjandž (87 km/ ^ 850 m/ šotolina, prašná cesta); přibývá osad, živých městeček a tržišť s lákavě vonícím šašlikem a v prachu kaňonu řeky Pjandž ukrajujeme poslední cyklistické kilometry; dojezd do Kalaikumu, zabalení kol, závěrečná večeře v horách (88 km/ ^ 1100 m/ šotolina, prašná cesta).
16.–17. den Celodenní přejezd do hlavního města Tádžikistánu Dušanbe a brzký ranní let do Prahy.

Termín: 13. 8. – 29. 8. 2020
Počet dní: 17 dní
Aktuální cena: 41 184 Kč
Obj. číslo: 21218001

V ceně zahrnuto: průvodce, letenka vč. všech poplatků a přepravy kola Praha–Biškek–Oš a Dušanbe–Praha, veškerá místní doprava a transfery, veškeré ubytování s polopenzí - kombinace vlastních stanů (7x) a rodinných ubytoven (7x), vstup do NP Pamír, informační materiály (potřebné mapy, výškové profily tras, navigační údaje pro GPS).

Letenky: Pro tento zájezd využíváme leteckou společnost Turkish Airlines. Kolo můžeme zabalit do kartonové krabice, kterou budeme mít k dispozici i pro zpáteční cestu (je nutné ji "zplacatět"). Vnitrostátní přelet Biškek–Oš létáme se společností Pegasus Airlines nebo Manas Airlines. Přeprava kola na tomto letu je rovněž zahrnuta v ceně zájezdu.

Doprava: transfer pronajatými džípy z Kalaikumu do Dušanbe, doprovodná terénní vozidla pro zavazadla a případné indisponované jednotlivce během celého cykloprogramu..

Noclehy a stravování: V oblastech, ve kterých se budeme pohybovat, turistická infrastruktura velmi pokulhává. Je potřeba se na to dopředu, zejména psychicky, připravit. Ubytováni budeme buď ve vlastních stanech (v případě příznivého počasí) nebo v tzv. homestay (tedy u místních obyvatel doma). A to zkrátka proto, že jiné možnosti neexistují. Vždy se budeme snažit přihlížet zejména k aktuálnímu počasí a kapacitním možnostem. Místní obyvatelé jsou velmi přívětiví a v každé vesničce se najde rodina, která nás bude chtít ubytovat. Někdy je však lepší, zejména z hygienických důvodů (možnosti umytí), spát až za vesnicí ve stanech na volném tábořišti poblíž řeky nebo potoka. V ideálním případě počítáme se 7 noclehy pod stanem, zbytek v rodinách. V ceně je zahrnuta polopenze, buď připravovaná místním kuchařem při kempování v horách, nebo se jedná o jídlo připravované přímo v rodinných ubytovnách. Budeme se pohybovat ve velmi chudých oblastech, a proto je potřeba počítat s nižším výběrem, zejména čerstvých potravin - chybí mléčné výrobky, uzeniny, čerstvá zelenina a ovoce.

Náročnost: Celkem na kole ujedeme přibližně 800 km a nastoupáme cca 10 000 m; z hlediska povrchu se jedná především o terén, místy velmi těžký (kamenité cesty, brody, prudké sjezdy i výjezdy); celkově vyšší náročnost je také dána velmi omezenou možností popovážení nebo zkracování denních etap, nadmořskou výškou mezi 3000-4000 m a velmi proměnlivým počasím.

Doporučené kolo: Na tento zájezd doporučujeme jednoznačně pouze horské kolo a dobře využijete i celoodpružené.

Klima: V horách lze očekávat proměnlivé počasí s možností slunce, deště, silného větru, ve vysokých polohách především v první části zájezdu i sněžení. Vzhledem k táboření ve výškách kolem 4000 m očekávejte velmi chladné noci (+0 až –10 °C). V druhé části zájezdu po překonání hlavního Pamírského hřebenu teploty výrazně stoupnou a poslední dva dny cyklistiky mohou přes den dosahovat až ke 35°C.

Průvodce: Temis Amiridis

Minimální počet účastníků: 9

Nástupní místa: Praha

Pořadatel: CK Adventura

Očkování: Informace o doporučeném i povinném očkování do jednotlivých zemí najdete na stránce Očkování.

Cestovní pojištění: Nabízíme vám 3 varianty cestovního pojištění UNIQA: základní pojištění léčebných výloh a zavazadel K5Z (24 Kč / 48 Kč / den), nebo balíčky zahrnující pojištění stornopoplatků, úrazu a odpovědnosti: K5SZ se standardním limitem plnění (K5Z + 2,2 % ceny zájezdu) nebo navýšenou prémiovou variantu K10SZ ( 65 Kč/ den + 2,2 % ceny zájezdu). Podrobnosti na stránce Pojištění za příplatek.

Travel Asistent pro letecké zájezdy: V ceně tohoto zájezdu je zahrnuta služba Travel Asistent, která vám v případě problémů s letem zajistí bezplatnou asistenční linku a následně po návratu i možnost vyřízení případné finanční kompenzace.

Zájezd najdete na stránkách CK ADVENTURA